Навчальна дисципліна «Підприємництво» є складовою циклу професійної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Маркетинг» спеціальності 075 «Маркетинг» 07 «Управління та адміністрування».

Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у формуванні системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства, сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних умінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Навчальна дисципліна «Інноваційне право» є складовою циклу професійної підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 076 «Підприємництво та торгівля» освітньо-професійної програми «Інноваційне підприємництво і цифрове лідерство». Дисципліна «Інноваційне право» займає одне з ключових місць серед освітніх компонентів ОПП «Інноваційне підприємництво і цифрове лідерство»

Вивчення дисципліни "Бізнес-діагностика підприємства" формує навички комплексного дослідження зовнішнього і внутрішнього середовища діяльності підприємства.

Вивчення дисципліни "Бізнес-діагностика підприємства" формує навички комплексного дослідження зовнішнього і внутрішнього середовища діяльності підприємства.

Дисципліна "Бізнес-планування" викладається в циклі професійно-орієнтованих дисциплін підготовки бакалаврів

 Вивчення дисципліни "Бізнес-планування" здійснюється після засвоєння студентами нормативних фундаментальних наук та дисциплін економічного циклу "Мікроекономіка", «Макроекономіка», "Менеджмент", "Економіка підприємства", "Організація виробництва", "Маркетинг", "Фінанси", "Економіка праці та соціально-трудові відносини".

Курс дозволить зрозуміти ключові взаємозв'язки в системі бюджетування на підприємстві, навчитись розраховувати показники операційних і основних бюджетів (бюджету доходів і витрат – P&L, бюджету руху грошових коштів – CF), обґрунтовувати управлінські рішення на підставі аналізу планових бюджетів та звітів про їх виконання.

АНОТАЦІЯ ДИСЦИПЛІНИ

«ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВА»

 

1. Мета опанування дисципліни в контексті підготовки фахівців зі спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими дисциплінами навчального плану.

Метою дисципліни є формування у студентів сучасного економічного мислення та системи спеціальних економічних знань з теорії та практики господарювання первинної ланки економіки.

Для опанування даної дисципліни необхідні знання, уміння, навички з таких дисциплін: основи економічної науки, мікроекономіка, макроекономіка тощо.

 

2. Перелік компетенцій, яких набуде студент після опанування даної дисципліни:

ü здійснювати обґрунтований вибір сфери та напрямків діяльності, організаційно-правові форми ведення бізнесу;

ü розробляти плани розвитку підприємства та обґрунтовувати інноваційно-інвестиційні проекти різних напрямків;

ü організовувати експлуатацію, аналізувати та оцінювати ефективність використання персоналу, основного, оборотного та інтелектуального капіталу;

ü обирати типи та методи організації процесів виробництва;

ü визначати базові кількісні параметри діяльності підприємства (обсяги продукції, величину собівартості, рівень відпускних цін, фінансових результатів тощо);

ü здійснювати діагностику фінансово-майнового стану та ефективності діяльності суб’єктів господарювання;

ü визначати напрямки та обґрунтовувати загальний механізм здійснення трансформації та реструктуризації підприємств;

ü оцінювати рівень економічної безпеки та визначити напрями нейтралізації ризиків та загроз у виробничо-комерційній діяльності підприємства.

 

3. Сфера реалізації набутих знань і вмінь в майбутній професії.

Опанування комплексом знань, навичок та вмінь з дисципліни «Економіка підприємства» дозволяє успішно застосовувати їх на первинних посадах економістів, а також при раціоналізації управління фірмою й підвищення ефективності її діяльності при опануванні керівних посад суб’єкта господарювання.

 

Метою викладання дисципліни є формування у студентів сучасного економічного мислення і системи спеціальних економічних знань з теорії та практики господарювання з використання інформаційних технологій, та зокрема мережі Internet.

Підвищення ефективності та конкурентоспроможності сільського господарства України значною мірою залежить від ефективності інфраструктури аграрного ринку. Чим ефективніше функціонує ця система, тим виробники отримують вищі ціни за свою продукції або споживачі – нижчі ціни на продукти харчування, що впливає і на виробництво, і на споживання. 

Мета вивчення дисципліни - освоєння студентами принципів організації і механізму функціонування елементів інфраструктури аграрного ринку, їх взаємозв’язки, державне регулювання, вплив на розвиток сільського господарства і аграрного ринку.

 

Після вивчення курсу „Контролінг” студент знатиме:

  • Ø місце контролінгу в системі управління підприємством,  його сутність, функції та основні завдання;
  • Ø набір інструментарію оперативного й стратегічного контролінгу для підприємств різних сфер діяльності;
  • Ø особливості впровадження й різновиди систем бюджетування, сфери застосування різних типів бюджетів;
  • Ø механізм упровадження та особливості функціонування  систем управлінської звітності
  • Ø сучасні технології діагностики фінансово-господарського стану підприємств;
  • Ø принципи організації служби контролінгу на підприємствах.

Після закінчення вивчення курсу „Контролінг” студент умітиме:

  • Ø застосовувати аналітичні прийоми оцінювання результатів діяльності підприємств;
  • Ø володіти методичними підходами прийняття управлінських рішень на основі інструментарія контролінгу;
  • Ø упроваджувати систему бюджетування, приймати управлінські рішення на основі виконання бюджетних планів;
  • Ø організовувати службу контролінгу на підприємстві.

Після вивчення курсу ''Контролінг” студенти будуть володіти методичними підходами прийняття управлінських рішень на основі інструментарія контролінгу, мати можливість оперативно відслідковувати розвиток підприємств у напрямі встановлених цільових орієнтирів, застосовувати аналітичні прийоми оцінки результатів діяльності підприємств.

Курс «Корпоративне підприємництво» зорієнтований на засвоєння студентами фундаментальних основ корпоративного підприємництва та набуття вмінь застосування отриманих знань в практичній діяльності підприємства.

За умов постіндустріальної економіки тільки бізнес-лідери «за духом» здатні вивести на провідні позиції свої підприємства та організації. Наряду з лідерськими здатностями підприємців (що виявляються перш за все через розвинений емоційний інтелект, уміння налагоджувати відносини та працювати в команді, навички ставити цілі та досягати їх) визначальним чинником успіху є налагоджені партнерські зв'язки.

Мета вивчення дисципліни – формування розуміння та навичок роботи з бізнес-можливостями шляхом реалізації підприємцями і компаніями потенціалу лідерства та партнерства. 

Інноваційний менеджмент –  охоплює складну систему елементів бізнес-організації, на які чиниться управлінський вплив з метою забезпечення ефективного налагодження інноваційних процесів в середині організації із врахуванням та активною взаємодією із зовнішніми контрагентами, що сприяють підвищенню інноваційної активності компанії. 

Мета вивчення дисципліни – опанування теоретичним базисом інноватики  та закономірностями перебігу інноваційних процесів; набуття знань та навичок щодо системи інноваційного менеджменту в бізнес-організаціях, виконання типових завдань професійної діяльності менеджера у сфері управління інноваційною діяльністю

Навчальна дисципліна «Методологія наукових досліджень» є однією із складових комплексної підготовки фахівців магістерського рівня галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність».

Отримані в процесі вивчення даної дисципліни знання стосовно основних принципів і методів проведення наукових досліджень, їх понятійно-категоріального апарату, основних підходів до підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів мають стати важливою конкурентною перевагою у подальшій професійній діяльності здобувача ступеня магістерського рівня. Це також має стати підґрунтям у плідній співпраці випускників університету з фахівцями з економістами у вирішенні складних проблем у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

 

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Шановні здобувачі. Вас вітає курс "Аналіз проектів в агробізнесі". 

Бажаємо цікавого і успішного навчання!

Сучасні соціально-економічні умови господарювання зумовлюють проблему обґрунтування управлінських рішень, зокрема, проєктних, використання методологічних підходів та відповідного інструментарію. Існує гостра потреба у підготовці фахівців з економіки підприємства, які б мали навички ідентифікації, підготовки, порівняння та здійснення інвестиційних проєктів. 

Проєктний аналіз забезпечує системне бачення сутності, методології та аспектів підготовки та обґрунтування проєктних рішень, займається вивченням підходів до розробки проєктних рішень, їхньої всебічної експертизи, визначення та обґрунтування економічної доцільності їх реалізації тощо.

Міждисциплінарні зв’язки. Дана навчальна дисципліна є надзвичайно важливою для формування аналітичної компетентності майбутніх фахівців з економіки та має міждисциплінарні зв’язки із значною кількістю навчальних дисциплін як циклу загальної, так і циклу професійної підготовки, зокрема, «Мікроекономіка», «Економіка підприємства», «Фінанси», «Маркетинг» та ін.

Мета вивчення навчальної дисципліни - опанування методології обґрунтування проєктних рішень і набуття практичних навичок аналізу і розробки проєктів у процесі функціонування і розвитку підприємств різних бізнес-профілів

Завдання навчальної дисципліни полягають у засвоєнні теоретико-методичних основ розробки, експертизи та аналізу проєктів, а також в набутті практичних умінь та навичок застосування інструментарію підготовки та оцінювання проєктів різних типів та розв’язуванні завдань фахового спрямування щодо обґрунтування проєктних рішень.

Предмет навчальної дисципліни — механізм розробки, обґрунтування та експертизи проєктних рішень за умов обмеженості наявних ресурсів.

Знання, отримані здобувачами після вивчення даної навчальної дисципліни, є основною для здійснення практичної діяльності в сфері розробки, експертизи та аналізу проектних рішень різного характеру та спрямування, обґрунтування доцільності їх реалізації.

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Вивчення дисципліни «Стратегічне партнерство в бізнесі»  спрямоване на набуття навичок виявлення й оцінки можливостей успішного розвитку бізнесу шляхом формування підприємцями партнерських відносин та участі у стратегічному партнерстві різних типів і різновидів.

Вивчення даної дисципліни передбачає  дослідження сутності партнерства, його різновидів, основних причин, цілей та мотивів формування партнерств різних видів, вивчення досвіду функціонування найбільш поширених видів партнерств, основних підходів до формування, функціонування партнерств та управління ними. Також передбачається ідентифікація основних  ризиків формування партнерств різних типів та визначення основних підходів щодо подолання труднощів партнерської взаємодії.

 

В основу  науки “Технологія виробництва і переробки   продукції рослинництва”  покладено необхідність глибокого вивчення технологій, що є визначальними для прискорення науково-технічного прогресу в галузях рослинництва. Такими технологіями є енергоощадні, природоохоронні, інтенсивні та інші прогресивні методи ведення галузі. В сучасних умовах розвитку агропромислового комплексу підготовка спеціалістів народного господарства потребує поглиблення знань з методів аналізу інформації первинного обліку із вмілим застосуванням обчислювальної техніки.

        Мета науки - підготовити економіста, менеджера до участі у вдосконаленні базових технологій вирощування сільськогосподарських культур і впровадженні принципово нових моделей  технологічних процесів у рослинництві з врахуванням біологічних особливостей видів, агрокліматичних, енергетичних, екологічних та інших умов виробництва, а також набуття знань і навиків з питань стандартизації і сертифікації, оцінки технологій за показниками якості одержуваної сировини, сучасних методів зберігання, транспортування, первинної і поглибленої переробки  продукції рослинництва.

Курс дозволить набути знань, навичок та вмінь з аналізу та прогнозу діяльності фірми в середовищі програмного продукту Business Intelligence (BI).

Тренінг-курс "Бізнес-інжиніринг" спрямований на формування у студентів ком­плексу основних  теоретичних знань і прикладних навичок з розуміння ролі бізнес-аналізу та бізнес-аналітики в сучасних загальних економічних системах і моделях і забезпечення її ефективного реінжинірингу.

Завдання дисципліни: сформувати у студентів комплекс компетентностей, достатніх для інтегрованого управління бізнес-процесами, на основі їх ідентифікації, декомпозиції та побудови оптимальної бізнес-моделі підприємства за структурними блоками.

Зміст дисципліни Тренінг-курс «Бізнес-інжиніринг» тісно пов’язаний з іншими сумісними дисциплінами, які викладаються на магістерському рівні підготовки, як то: «Бізнес-діагностика», «Управління бізнес-процесами» і Тренінг-курс «Бізнес-моделі компаній».

формування системи знань щодо сутності підприємництва;

 набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Курс навчальної дисципліни спрямований на формування системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства,  сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних вмінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності  підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

 

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«Підприємництво»

Entrepreneurship

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

1. Мета опанування навчальної дисципліни

Мета навчальної дисциплін иполягає у формуванні системи знань щодо сутності підприємництва як особливого виду діяльності, певного стилю і типу поведінки, що визначає бізнес-культуру підприємства, сучасної форми господарювання виробничо-комерційних структур в умовах ринкових відносин; набуття практичних умінь комплексного сприйняття та вирішення проблем, що виникають в діяльності підприємницьких структур для створення сприятливого бізнес-середовища і підвищення ефективності функціонування виробничо-господарських систем.

Міждисциплінарні зв’язки навчальної дисципліни «Підприємництво» визначаються особливостями підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» ОПП «Корпоративні фінанси». Навчальна дисципліна інтегрує велику кількість базових понять та прийомів загальнотеоретичних дисциплін, ґрунтується на теоретичному фундаменті підприємництва та методологічних положеннях суміжних економічних дисциплін. У результаті вивчення дисципліни буде сформовано необхідний компетентнісний базис для опанування таких дисциплін як «Менеджмент», «Маркетинг», «Міжнародна економіка», «Гроші та кредит», «Фінанси», «Інвестування», «Менеджмент персоналу» та інших.

2. Результати навчання, методи навчання та засоби діагностики:

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з навчальної дисципліни «Підприємництво» у відповідності до результатів навчання

Результати навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби

діагностики / форми оцінювання

 

1.

Знання:

1.1

характеристики та типології підприємництва, принципів здійснення, форм і моделей підприємницької діяльності

лекція, семінарське заняття, вирішення конкретних задач та ситуацій, дискусія

презентація, опитування, тест, case-study, модульна робота, екзамен

 

1.2

технології заснування власної справи

 

1.3

сутності, форм та структури підприємницького капіталу, порядку формування початкового (стартового) підприємницького капіталу та його джерел, особливостей формування та ефективність використання персоналу фірми

 

1.4

сутності та характеристики інноваційних процесів та оцінювання ефективності технічних та організаційних нововведень

 

1.5

сутності планування підприємницької діяльності

 

1.6

особливостей організації бюджетування підприємницької діяльності

 

1.7

фінансово-економічних засад підприємництва та  аналітичного оцінювання ефективності підприємницької діяльності

 

1.8

сутності та складових підприємницького успіху та ділової етики

 

1.9

сутності та функцій бізнес-комунікації в системі підприємництва

 

2.

Уміння/навички:

2.1

використовувати аналітичний та методичний інструментарій для розуміння логіки прийняття зважених рішень щодо вибору способу створення власного бізнесу та його організаційно-правової форми

семінарське заняття, дискусія, case-study, робота в малих творчих групах, вирішення конкретних задач та ситуацій

презентація, опитування, тест, case-study, модульна робота, екзамен

 

2.2

здійснювати пошук підприємницької ідеї

 

2.3

розраховувати необхідну величину підприємницького капіталу

 

2.4

визначати чисельність персоналу, обґрунтовувати пропозиції щодо удосконалення процесів руху персоналу; визначати продуктивність праці

 

2.5

оцінювати інвестиційну привабливість та ділову репутацію суб’єктів підприємництва

 

2.6

оцінювати    показники прибутковості підприємства

 

2.7

формувати та обчислювати показники щодо оцінювання ефективності підприємницької діяльності

 

2.8

використовувати методику оцінки впливу ризиків та напрями їхньої мінімізації

 

2.9

розробляти, формулювати та впроваджувати заходи щодо становлення та подальшого розвитку  організаційної культури суб’єктів господарювання

 

2.10

пояснювати правові засади розв’язання корпоративних бізнес-конфліктів; аналізувати і оцінювати методи запобігання бізнес-конфліктів

 

3.

Комунікація

Вироблення у здобувачів практичних навиків командної роботи, а саме:

семінарське заняття, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій

 

перевірка виконання розрахункових робіт, case-study, перевірка виконання вирішених конкретних задач та ситуацій, презентація, екзамен

 

3.1

донесення інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації

 

3.2

здатність працювати в команді- брати на себе відповідальність задля досягнення поставленої мети

 

3.3

спілкування з професійних питань усно та письмово  з учасниками економічних відносин щодо забезпечення функціонування та розвитку підприємства

 

3.4

здатність розробляти пропозиції щодо усунення виявлених недоліків, помилок

 

4.

Відповідальність і автономія

продемонструвати розуміння особистої відповідальності та спроможність нести відповідальність за вироблення професійних або управлінських рішень чи надані рекомендації, які можуть впливати на діяльність підприємства в цілому чи його окремих підрозділів, зокрема при:

семінарське заняття, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична доповідь

 

перевірка виконання розрахункових робіт, case-study, модульна робота, екзамен

 

4.1

управлінні складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами

 

4.2

формуванні суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти

 

4.3

організації та керівництвом професійним розвитком осіб та груп

 

4.4

при обґрунтуванні оперативних, тактичних та стратегічних управлінських рішень щодо різних аспектів функціонування підприємства.

 

4.5

при продукуванні власних практичних ідей на принципах академічної культури й доброчесності

 

4.6

при здатності продовжувати навчання із значним ступенем автономії

 

4.7

при здатності до самостійного і незалежного мислення

 

 

         3. Зміст навчальної дисципліни за темами:

Тема 1.  Загальна характеристика  та типологія підприємництва

Тема 2.  Правові основи та організаційні форми підприємницької діяльності

Тема 3.  Мале підприємництво в ринковій економіці

Тема 4.  Технологія заснування власної справи

Тема 5. Формування підприємницького капіталу

Тема 6.  Формування та ефективність використання персоналу фірми

Тема 7.  Інновації  та інвестиційна політика фірми

Тема 8.  Start-up як інноваційна форма започаткування бізнесу

    Тема 9. Планування підприємницької діяльності

    Тема 10. Основи адміністрування підприємницької діяльності

    Тема 11. Бюджетування підприємницької діяльності

    Тема 12. Фінансово-економічні засади підприємництва та  аналітичне оцінювання ефективності підприємницької діяльності

    Тема 13. Хеджування підприємницьких ризиків та протидія тіньовій економіці

    Тема 14. Підприємницький успіх і культура бізнесу

    Тема 15. Сутність та модельний ряд бізнес-культур

    Тема 16. Основи формування культурних бізнес-комунікацій

    Тема 17. Технології попередження та усунення бізнес-конфліктів

4. Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання навчальної дисципліни та адреси їх електронної пошти:

Самойленко Андрій Григорович, кандидат економічних наук, доцент кафедри бізнес-економіки та підприємництва, e-mail: andrii.samoilenko@kneu.ua

5. Рекомендовані інформаційні джерела:

1. Колот В.М., Рєпіна І.М., Щербина О.В., Шергіна Л.А., Ковтун В.П.   Підприємництво: організація, ефективність, бізнес-культура: практикум. К.: КНЕУ. Електронна версія: http://irbis.kneu.edu.ua/cgi-bin/cgi64/cgiirbis_64.exe

2. Гонтарева І. В. Підприємництво: підручник. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. 392 с.

3. Педько А.Б. Основи підприємництва і бізнес культури : навч посібник . Київ: Центр учбової літератури, 2020.  168 с. 

4. Підприємництво та основи бізнесу. Практикум: Навчальний посібник / [Біляк Т.О., Бірюченко С.Ю., Бужимська К.О., та ін.]; під заг. ред. Т.П. Остапчук. Житомир: Житомирська політехніка, 2023. 280 с.