А Н О Т А Ц І Я Н А В Ч А Л Ь Н О Ї Д И С Ц И П Л І Н И
«СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ»
Навчальна дисципліна «Соціальний діалог» є однією із складових комплексної підготовки фахівців галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 054 «Соціологія».
Метою дисципліни «Соціальний діалог» є: формування у студентів теоретичних знань, прикладних вмінь та навичок щодо розкриття змісту соціального діалогу як соціального інституту та його значення для сталого розвитку сучасного суспільства; засвоєння студентами предмету, сфери, суб’єктів соціального діалогу, моделей соціального діалогу, змісту ключових нормативних документів в сфері соціального діалогу.
Завдання (навчальні цілі) дисципліни: надати базові знання, що необхідні для аналізу предмету та сфери соціального діалогу; сторін та рівнів соціального діалогу; форм та процедур соціального діалогу; практики соціального діалогу в Україні та провідних країн світу.
Варто зазначити, що з кожним роком зростає актуальність соціального діалогу та публічних комунікацій на усіх рівнях суспільних відносин в цілому, що обумовлено розвитком громадянського суспільства, реформами в сфері державного управління та децентралізації, євроінтеграційними прагненнями України. Тому зростає потреба у підготовці фахівців, які будуть компетентними у сфері як соціального та публічного діалогу на різних його рівнях, а також в частині прийняття управлінських рішень за результатами соціального діалогу в різних аспектах життєдіяльності суспільства. Для соціолога інтерес представляють як результати вивчення явищ та процесів суспільного життя, що є предметом соціального діалогу, так і використання практичних технологій та процедур соціального діалогу
Міждисциплінарні зв’язки: навчальна дисципліна ««Соціальний діалог» пов’язана із дисциплінами циклу загальної підготовки (наприклад, «Політологія»), дисциплінами циклу професійної підготовки» (наприклад, «Соціологія управління», «Соціологія економіки», «Соціологія праці», «Соціологія політики», «Соціологія реклами та масових комунікацій») та дисциплінами варіативної частина навчального плану (наприклад, «Євроінтеграційні процеси сучасного суспільства», «Соціальні технології»).
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен набути наступні результати навчання:
Знати: сутність, об’єкт, предмет та сферу соціального діалогу; сторони (суб’єкти) соціального діалогу; процедури та форми соціального діалогу; міжнародні та національні норми, що регулюють процес соціального діалогу; моделі соціального діалогу; практику соціального діалогу в Україні та провідних країн світу.
Вміти: на практиці застосовувати технології та процедури соціального (суспільного) діалогу; робити висновки щодо взаємодії індивідів, соціальних груп, спільнот та суспільств в рамках соціального діалогу; здійснювати аналітичні дослідження практики соціального діалогу на різних його рівнях.
Сфера реалізації набутих знань, умінь та навичок.
Проведення соціологічних досліджень у сфері соціального та публічного діалогу; співпраця з організаціями (об`єднаннями) роботодавців та профспілок, урядовими структурами, органами місцевого самоврядування стосовно розробки прогнозів та рекомендацій стосовно розвитку соціального та публічного діалогу.
Зміст навчальної дисципліни.
Змістовний модуль 1. Теоретико-методологічні засади соціального діалогу.
Тема 1. Діалог як соціальне явище.
Тема 2. Теорія соціального діалогу.
Тема 3. Соціальний діалог як соціальний інститут.
Тема 4. Моделі соціального діалогу.
Змістовний модуль 2. Прикладні аспекти соціального діалогу.
Тема 5. Соціальний діалог в системі соціально-трудових відносин.
Тема 6. Соціальний діалог в системі соціально-економічних відносин.
Тема 7. Соціальний діалог та європейська інтеграція України.
Тема 8. Соціальний діалог як механізм управління стійким розвитком.
Викладацький склад: Старший викладач кафедри соціології Ільченко Богдан Валерійович.
Основна література:
1. Балабанова Н.В. Социальный диалог. Социальное партнерство. Социальное государство / Н.В. Балабанова, В.И. Жуков, В.Е. Пилипенко; Академия труда и социальных отношений Федерации профсоюзов Украины; Отв. ред. В.Е. Пилипенко. – К., 2002. – 189 с.
2. Герасименко О.О. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Практикум, – К.: КНЕУ, 2013.
3. Економіка праці та соціально-трудові відносини: підручник / А. М. Колот [та ін.]; за наук. ред. д-ра екон. наук., проф. А. М. Колота; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана" / Колот (Наук. ред.). — К. : КНЕУ, 2009. — 711 с.
4. Жуков В., Скуратівський В. Соціальне партнерство в Україні: Навч. посіб.. — К. : Українська академія державного управління при Президентові України, 2000.
5. Розвиток соціально-трудової сфери України: теорія, практика, перспективи: кол. монографія / за ред. д.е.н., проф. І.Л. Петрової, к.е.н. В.В.Близнюк ; НАН України, ДУ «Ін-т економіки та прогнозування НАН України». – К., 2016. – 326 с.
6. Соціалізація відносин у сфері праці в контексті стійкого розвитку: монографія [А.М.Колот, О.А. Грішнова, О.О. Герасименко]; за наук. ред. Д-ра екон.наук, проф. А. М. Колота. – К.: КНЕУ, 2010.
А
- Автор-розробник: Богдан Ільченко