АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Інноваційні та психологічні аспекти сучасної освіти / Innovational and psychological aspeсts of modern education

Рекомендована для здобувачів другого (магістерського)) рівня вищої освіти

Мета дисципліни:  надання цілісної, логічно-послідовної системи знань про перспективи інноваційного розвитку освіти; розкриття концепцій, теоретичних основ та підходів викладання дисциплін професійного спрямування з використанням інноваційних технологій навчання, зміст і структуру інноваційної педагогічної діяльності; підготовка магістрів до викладацької, організаційної та управлінської діяльності; розвиток психолого-педагогічної культури, педагогічної майстерності, креативно-творчого потенціалу суб’єктів навчального процесу..

Міждисциплінарні зв’язки: Дисципліна  «Інноваційні та психологічні аспекти сучасної освіти» відноситься до обов’язкових компонентів освітньо-професійної програми «Інформаційні управляючі системи та технології» та «Системи штучного інтелекту» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Дисципліна ґрунтується на теоретичних положеннях, що розглядаються у дисциплінах «Педагогіка», «Психологія», «Філософія».

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з навчальної дисципліни «Інноваційні та психологічні аспекти сучасної освіти» у відповідності до результатів навчання[1]

Результат навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби діагностики /

форми оцінювання 

Код

Результат навчання

1.

Знання:

1.1

базових понять «освіта», «навчання», «виховання», «зміст, форми, методи, та засоби освіти», «дидактичні принципи», «інновація», «педагогічна технологія», «інноваційні технології навчання та виховання»; «класифікації педагогічних технологій», «індивідуальний стиль  педагогічної діяльності», «педагогічна майстерність»

 

Лекція, презентація, дискусія, дебати, бесіда, пошукова діяльність, виконання проєктних завдань, вирішення кейсів

Доповідь, презентація, аналіз продуктів діяльності, бесіда, опитування, тестування

1.2.

основних напрямків і тенденцій інноваційного розвитку освіти;  особливості інноваційної людини як проекту сучасної освіти; сутності інноваційного розвитку навчальних закладів; змісту модернізації освіти на засадах компетентнісного підходу та технологічного підходу; теоретичні та практичні основи інноваційного навчання; дидактичні принципи інноваційної освіти; інновації у змісті, формах, методах і засобах освіти

1.3

теоретичних основ проєктування навчальних занять та проектування технологій навчання

1..3

сучасних методів керування аудиторією, технологій активного спілкування

1.4

методів мотивації та стимулювання навчання та інструментів оцінювання

 

 

 

2.

Уміння/навички:

2.1

проєктувати освітній процес на основі використання новітніх освітніх технологій, застосовувати інноваційні технології навчання з метою організації та здійснення освітнього процесу, організовувати викладання навчальних дисциплін професійного спрямування відповідно до завдань та принципів сучасної освіти, створювати презентації та ефективно використовувати мультимедійні технології, програмне забезпечення для виконання педагогічних завдань, ефективно застосовувати сучасні освітні технології, зокрема дистанційні, активні методи у професійному навчанні, проявляти лідерський потенціал та лідерські уміння у вирішенні організаційно-управлінських завдань інноваційної діяльності; використовувати дидактичні можливості інноваційних педагогічних технологій у власній педагогічній діяльності, застосовувати комплекс новітніх методик та виховних заходів, які дозволяють ефективно реалізовувати принципи інноваційного навчання

Практичне заняття, виконання психодіагностичних методик та тестів, вирішення конкретних задач та ситуацій

 

Презентація, дискурс, перевірка виконання індивідуальної (командної) роботи, бліц опитування,

Case study, аналіз продуктів діяльності, письмове опитування, тестування, само- і взаємооцінювання

2.2.

здійснювати самоаналіз, самооцінку, саморозвиток власних педагогічних здібностей;

Практичне заняття,виконання психодіагностичних методик та тестів,  моделювання ситуацій, демонстрація, вирішення конкретних задач та ситуацій, кейси, ділові ігри, дискусії, мозковий штурм, синектика, мікровикладання, вирішення задач, розгляд проблемних питань, вправи, доповіді, тренінги тощо.

2.4

застосовувати отримані знання для оптимізації власного навчання;

2.5

використовувати набутий досвід для створення комфортного освітнього середовища

2.6

використовувати педагогічні технологічні знання для підвищення педагогічної майстерності;

2.7

проєктувати інноваційну педагогічну технологію;

2.8

впроваджувати в процес викладання методи мотивації та стимулювання з метою активізації навчання

3

Комунікація

3.1

здатність до встановлення конструктивних міжособистісних стосунків в різних ситуаціях спілкування, оптимізації умов взаємодії;

Практичне заняття,дискусія.  вирішення конкретних задач та ситуацій, кейси, ігри, дискусії, мозковий штурм, мікровикладання, вирішення задач, розгляд проблемних питань, вправи, доповіді, тренінги тощо.

Презентація, демонстрація, спостереження, аналіз продуктів діяльності, зворотний зв'язок, рефлексія

3.2

здатність до організації взаємодії та інтерактиву на практичних заняттях;

застосовувати правила і техніки ефективної педагогічної взаємодії;

4.

Відповідальність і автономія

4.1

демонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні та управлінські рішення

Практичне заняття, доповідь, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій

Презентація, демонстрація, спостереження, аналіз продуктів діяльності, зворотний зв'язок, рефлексія

4.2

ініціативність у використанні результатів дослідження власної особистості у навчанні.

4.3

здатність свідомо і відповідально ставитись до себе та оточуючих, дотримуватись етичних принципів і правил поведінки, обирати конструктивні та гуманні стратегії і тактики взаємодії, розвитку особистості з урахуванням індивідуальних потреб та особливостей.

 

Зміст навчальної дисципліни за темами

Модуль 1. Інноваційні процеси в сучасній освіті

Тема 1. Інноваційні процеси в сучасній освіті: сутність,  структура, особливості.

Тема 2. Інноваційна педагогічна діяльність: зміст і структура. Індивідуальний стиль інноваційної діяльності педагога.

Тема 3. Інновації у змісті, формах, методах і засобах освіти.     

Тема 4. Інноваційні технології навчання та виховання.

Модуль 2. Психологічні аспекти сучасної освіти

Тема 5. Психологічні особливості суб’єктів інноваційної діяльності.

Тема 6. Психологічні аспекти готовності  педагога до  інноваційної діяльності.  

Тема 7. Педагогічна майстерність як умова реалізації інноваційних педагогічних технологій.

Науково-педагогічні працівники,
що забезпечують викладання навчальної дисципліни,
та адреси їх електронної пошти

 

Саркісова Оксана Юріївна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, e-mail: sarkisova_oksana@kneu.edu .ua

 

Рекомендовані інформаційні джерела:

  1. Гамільтон П. Як провести успішний семінар.  Покрокове керівництво для організаторів лекцій, ворк-шопів та майстер- класів /пер. з англ. В. А. Вакарєва. – Дніпро «Баланс Бізнес Букс», 2017. – 272 с.
  2. Драйден Г., Вос Д. Революція в навчанні /Пер. з англ. М. Товкалоюю – Львів. Літопис, 2011.- 544 с.
  3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник / Дичківська І.М. – [ 3-е вид., доповн.] – К.: Академвидав, 2015. – 304 с.
  4. Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / За заг. редакцією Г.Л. Єфремової. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 444 с.
  5. Інноваційні освітні технології: світовий і вітчизняний досвід використання в системі

неперервної освіти: монографія / відповідальні редактори Барановська Л.В. (Київ, Україна), Морська Л.І. (Жешув, Республіка Польща). Біла Церква : ТОВ«Білоцерківдрук». 2022. – 34 с.

  1. Оклі Барбара. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну / пер.з англ. Артем Замоцний.– 2-е видання. – К.: Наш формат, 2019– 2972 с.


[1] Є складовою робочої програми навчальної дисципліни.